torsdag 21 februari 2013

FRAK - ERASE LP (Psychic Malmö. 2013)



Nu har vi släppt Frakskivan på Psychic Malmö!

Stroboskopet blinkar mig blind, rökmaskinen har fyllt lokalen så jag inte ens ser mina egna händer. En vän bredvid mig skriker högt i mitt öra för att överrösta den minimala och tungt pumpande musiken.
– Jag tror de är nakna på scenen! Nån sa att de hånglar!

När det är slut och jag är på väg ut så köper jag en ensidig tolvtumsvinyl med låten ”Alice In Acidland”. Jag blir blixtförälskad och kär för evigt. Jag kollar på skivan och läser mig till att vi sett Frak och att tolvan är släppt av Börft, skivbolaget som än idag drivs av Zwarre i bandet.
20 år senare knackar fraktfirman DHL på dörren till min skivbutik Rundgång i Malmö och utanför står en pall vinyl. Jag har äntligen fått skivorna som är vårt första släpp med Frak. Lyckan är total! Uttryck som att sy ihop säcken eller sluta cirkeln ekar i mitt huvud. Jag packar upp en skiva för att lyssna. Ur högtalarna kommer en uppdaterad version av gamla Frak, inte det Frak jag hörde och nästan såg nakna på scenen under det tidiga 1990-talet. Det låter som Frak gjorde några år innan. Det låter electro-minimal-synth-techno-psych, så som den gjordes på 1980-talet, elektronisk musik som ibland kallas bonna-synth eller synth från hålorna. Musik jag älskar.
Frak har gjort en löjligt bra skiva igen och min kärlek till dem består.

//Dennis – Psychic Malmö/Rundgång

Inga kommentarer: